1 MÉDIÁ A ICH POUŽÍVANIE
Prvá lekcia je zameraná na vstup do problematiky a zistenie aktuálnych vedomostí a zručností žiakov. Je upriamená na zhodnotenie pravdivosti informácií, používanie médií a na poznatky žiakov o nelegálnych činnostiach v prostredí internetu. Počas lekcie je potrebné vysvetliť nebezpečnosť niektorých činností a venovať pozornosť správnemu používaniu mediálnych obsahov.
2 CHRÁNIM SA PRED NEVHODNÝMI SPRÁVAMI
V druhej lekcii upriamujeme pozornosť na spam a hoax. Učíme žiakov rozoznávať takéto správy a vysvetľujeme nutnosť zastavenia ich šírenia. Okrem hoaxov sa orientujeme na osvojenie si postupov blokovania v prípade, že sa žiaci stretnú s nepríjemným obsahom alebo profilom istej osoby. Je dôležité, aby si žiaci uvedomovali a vedeli zrealizovať blokovanie na svojich účtoch v prípade, že sa cítia nekomfortne.
3 POSÚDIM PRAVDIVOSŤ INFORMÁCIÍ V MÉDIÁCH
Tretia lekcia učí žiakov premýšľať nad obsahom prezentovaným v médiách. Prostredníctvom práce v tímoch sa žiaci zamýšľajú nad výrokmi a vyjadrujú svoje názory, ktoré treba usmerniť a uviesť na správnu rovinu. Žiaci si osvojujú aj odporúčania, ktoré sú dôležité pri overovaní správ na internete. Samostatnou prácou v tímoch sa ich snažia poskladať a vysvetliť.
4 VIEM SA VYJADRIŤ K INFORMÁCIÁM V MÉDIÁCH
V štvrtej lekcii sa snažíme upriamiť pozornosť žiakov na nepravdivosť niektorých informácií, ktoré sú v médiách prezentované. Prostredníctvom fotografií a k nim prislúchajúcich otázok žiaci zistia, prečo sa niektoré informácie takto prezentujú. Okrem týchto skutočností je súčasťou lekcie aj orientácia na mediálny obsah a jeho výber. Sústredíme sa aj na uverejňovanie pozitívnych komentárov a príspevkov žiakov, ktorým dávajú najavo rešpektovanie odlišného vkusu a iných ľudí.
5 CHRÁNIM SI SVOJE OSOBNÉ ÚDAJE V ONLINE PROSTREDÍ
Piata lekcia sa svojim obsahom koncentruje na bezpečnosť v online prostredí. Hlavným zámerom je naučiť žiakov tvoriť silné heslá, ktoré im zabezpečia väčšiu ochranu svojich účtov. Okrem tvorby hesiel si žiaci osvoja bezpečnostné štandardy, ktoré sú kľúčom k tvorbe silných hesiel. Na základe už osvojených vedomostí budú vedieť posudzovať príklady z rôznych situácií, ktoré sú bezpečné, a ktoré sú naopak nebezpečné. Je dôležité, aby žiaci uvádzali aj vysvetlenie ich určenia. Žiaci sa dozvedia o vzorových heslách a novodobých typoch hesiel, ktoré sú v súčasnosti bežnou súčasťou mobilných telefónov.
6 POZNÁM VÝZNAM REKLÁM
Nasledujúca lekcia sa zameriava na reklamu a jej pravý význam. Žiaci sa naučia rozlišovať medzi bežnými, podprahovými a influencerskými reklamami. Budú sa zamýšľať nad významom reklám a sami si skúsia reklamu vytvoriť a prezentovať tak samého seba a svoje dobré vlastnosti. Okrem významu reklám sa budú zamýšľať aj nad dôležitosťou sloganu v reklame a sile jeho vplyvu na naše vnímanie. Podstatou je najmä upriamenie pozornosti na vplyv reklamy.
7 VIEM VYTVÁRAŤ ONLINE PRODUKTY
V siedmej lekcii sa orientujeme na technické zručnosti, ktoré sa prejavujú ovládaním odbornejšej terminológie a najmä schopnosťou osvojiť si základné postupy pre tvorbu videí, blogov, či vlastnej webovej stránky. Cieľom je najmä motivácia žiakov tvoriť nové, bezpečné a zaujímavé obsahy, ktoré môžu využiť pre vlastné obohatenie, ale aj obohatenie svojich kamarátov.
8 POZNÁM NEVHODNÉ PREJAVY A CHRÁNIM SA PRED NIMI
Hlavným zámerom ôsmej lekcie je naučiť žiakov rozlišovať medzi prejavmi, ktoré sú v online prostredí normálne a medzi prejavmi, ktoré sú nevhodné a môžu ublížiť. Postupne sa so žiakmi dostávame aj k správnemu postupu, ktorý je vhodné zvoliť pri prejavoch, ktoré sú im nepríjemné, ponižujú a pretrvávajú dlhší čas. Okrem prejavov vedieme žiakov k uvedomovaniu si dopadu na obeť, ktorá je vystavená nepríjemnému správaniu v online priestore a oboznamujeme ich s anonymnými stránkami a nutnosťou kontaktovať dospelé osoby.
9 VIEM, AKO POSTUPOVAŤ PRI ONLINE OHROZENÍ
Nasledujúcu lekciu úzko premosťujeme s predchádzajúcou a zameriavame sa na upevnenie správneho postupu pri online ohrozeniach. Žiakov vedieme k posúdeniu správnosti/nesprávnosti tvrdení. V rámci deviatej lekcie sa zameriavame aj na sebaúctu, ktorú prostredníctvom aktivity Môj kvet posilňujeme. Dôležité je vnímať aj vlastné pocity, ktoré žiaci prežívajú v online svete a rozprávať o nich. Počas nasledujúcej lekcie sa preto venujeme aj problematike vlastných pocitov, ako aj empatie – vciťovania sa do pocitov iných.
10 NEPOSIELAM SVOJE INTÍMNE FOTOGRAFIE
Desiata lekcia sa úzko zameriava na problematiku prijímania, ale aj odosielania intímnych a nevhodných fotografií. Žiakov vedieme k správnemu rozlišovaniu fotografií, ktoré sú vhodné na uverejnenie, a naopak, ktoré nie sú vhodné na uverejnenie na internete. Žiakov vedieme k uvedomeniu si významu vlastného tela a jeho ochrany pred cudzími a nebezpečnými osobami.
11 NESTRETÁVAM SA S OSOBAMI, KTORÉ POZNÁM LEN ONLINE
V jedenástej lekcii si žiaci osvoja informácie o nebezpečenstve stretávania sa s neznámymi osobami, ktoré spoznali len cez internet. Žiaci zistia, že bežne vyzerajúce otázky môžu byť zavádzajúce, a to v prípade, ak ich posiela neznáma osoba, a takisto, že identita osoby v online prostredí nemusí byť totožná s realitou. Žiaci sa oboznámia s reálnymi prípadmi, dokážu vyvodiť závery, ktoré prináša takéto stretnutie a naučia sa, ako postupovať v prípade, ak sa chce s nimi stretnúť neznáma osoba z internetu. Súčasťou lekcie je aj písanie listu pre samého seba, čím si žiaci uvedomia svoje dobré vlastnosti a potrebu chrániť si svoje JA v online priestore. Počas lekcie žiakom pripomíname ich výnimočnosť a jedinečnosť.