Niektoré z prejavov kyberagresie realizovaných medzi deťmi môžu byť realizované dospelými osobami na deťoch, napr. online zahanbovanie, vyhrážanie a vydieranie. K online zahanbovaniu dochádza v rámci rodinných vzťahov, kedy rodičia verejne zahanbujú dieťa na sociálnych sieťach, uvádzajú do rozpakov, pokorujú alebo realizujú iné nevhodné prejavy verejného ponižovania. Zámerom je potrestanie dieťaťa za nevhodné správanie. Verejné zahanbenie a poníženie však nevedie k žiaducej zmene správania, ale narúša vzťah medzi rodičom a dieťaťom. Môže u dieťaťa podnietiť agresívne správanie v online a offline prostredí. Okrem toho negatívne ovplyvňuje sebapoňatie, sebavedomie a sebaúctu dieťaťa.
Medzi ďalšie typy kyberagresie, ktoré sú realizované na deťoch, patrí rodičovské online uverejňovanie informácií o dieťati (rodičovský sharenting) a kybergrooming.
Online zdieľanie (sharenting)
Uvedená forma správania predstavuje novodobý fenomén v rámci zdieľaného, resp. online zverejňovaného rodičovstva. Podstatou je uverejňovanie fotografií, videí a rôznych informácií o dieťati v statusoch na sociálnych sieťach. Hlavnými aktérmi nie sú deti, ale, paradoxne, rodičia a zákonní zástupcovia. Riziká a dôsledky rodičovského zdieľania môžu byť rôznorodé. Najmarkantnejším dôsledkom je, že dieťa je ohrozované v rámci digitálnej bezpečnosti, pretože online predátori sa prostredníctvom zdieľaných obsahov môžu dozvedieť kľúčové informácie, ktoré ich navedú k online kontaktovaniu dieťaťa. Je zrejmé, že rodičia a zákonní zástupcovia (aspoň podstatná časť z nich) nezverejňuje informácie o dieťati so zámerom poškodiť a ohroziť dieťa. Avšak aj tento neúmyselný a v súčasnosti narastajúci fenomén môže vystaviť dieťa vážnym rizikám, a to najmä kontaktovaniu groomerom, sexuálnemu vykorisťovaniu, únosu a i.
Kybergrooming
Kybergrooming predstavuje cielené vyhľadávanie maloletých na internete, za účelom nadviazania komunikácie s cieľom iniciovania sexuálnych kontaktov. Kybergrooming sa vyskytuje predovšetkým tam, kde sú deti a dospievajú online aktívni a interaktívni, napr. na online platformách YouTube alebo TikTok, v sociálnych sieťach (Facebook, Instagram), v skupinových četoch na WhatsApp, v online hrách alebo na herných platformách (Steam). Prostredníctvom informácií uvedených na profiloch sociálnych sietí a online platformách získavajú groomeri informácie o dieťati, ktoré využívajú na nadviazanie kontaktu, aby si vedeli vybudovať blízkosť a podobné charakteristiky (záujmy, činnosti a pod.) s dieťaťom. Snažia sa vytvoriť online vzťah dôvery a závislosti, a to anonymne, kedy neprezradia svoju identitu, alebo zmenou identity, tzv. falošnou identitou, aby dieťa zmanipulovali a neskôr prinútili ku komunikácii zameranej na online sexuálnu aktivitu,
Kybergrooming sa takmer vždy riadi rovnakým vzorcom: páchateľ – groomer buduje vzťah s dieťaťom založený na dôvere, aby ho následne sexuálne obťažoval.
V domácej a zahraničnej literatúre existuje niekoľko rôznych rozdelení etáp kybergroomingu. Ide predovšetkým o nadviazanie kontaktu, kedy groomer oslovuje deti prostredníctvom sociálnej siete, četu, online platforiem. Pri nadviazaní kontaktu môže, ale aj nemusí odhaliť svoju identitu. Získanie ďalších informácií – základné informácie o dieťati získal groomer z profilu dieťaťa, následne ich potrebuje doplniť o ďalšie, mnohokrát manipuláciou získané informácie o rodičoch, nezhodách v rodine, neúspechoch v škole, problémoch s kamarátmi a spolužiakmi. V dôsledku toho smeruje komunikáciu do súkromných miestností, posielaním súkromných a miznúcich správ v online aplikáciách. Budovanie dôvery a priateľstva – groomer prejavuje veľký záujem o život, záľuby a problémy dieťaťa, pričom prejavuje veľkú mieru pochopenia/empatie voči dieťaťu a lichotí mu. Podporovanie exkluzivity a útok – groomer od dieťaťa požaduje zapojenie sa do sexuálnej komunikácie. Posiela mu pornografický obsah a vyzýva ho na reciprocitu, t j. zaslanie erotického alebo pornografického obsahu, prípadne prezentovania sa pred webkamerou. Inkriminovaný materiál sa snaží od dieťaťa získať vyhrážaním sa, že jeho „tajomstvá“ (informácie, ktoré mu dieťa prezradilo v prechádzajúcich etapách) prezradí rodičom, učiteľom, spolužiakom, kamarátom a pod. Ak dieťa odošle požadovaný obsah, možno ho vydierať, aby stupňovalo aktivitu, prípadne groomer nalieha na offline stretnutie s dieťaťom.