Projekt KEGA 014UKF-4/2021 (e-)Prevencia kyberagresie u generácie Z sa zameriava na prevenciu kyberagresie (jednorazového alebo príležitostného agresívneho správania v online prostredí) u žiakov na II. stupni základných škôl.
V rámci projektu bol vytvorený a experimentálne overený intervenčný program Mediálny gramotník, ktorý rozvíja mediálnu a digitálnu gramotnosť žiakov. Ide o intervenčný nástroj prevencie kyberagresie. Jeho ciele, lekcie a možnosti využitia pedagogickými a odbornými zamestnancami škôl a školských zariadení možno nájsť na webovej stránke, v záložke Mediálny gramotník.
Na základe zámeru projektu bola zároveň vypracovaná metodická príručka C.Y.B.E.R., ktorá – podobne ako model tvorivo-humanistickej výchovy Zelinu – je inšpiráciou nových výchovných perspektív, ktoré sme rozpracovali do piatich kľúčových oblastí:
- C (ang. cognitive) kognitivizácie,
- Y (ang. You, yourself) sebapoňatia, sebaobrazu a sebaúcty,
- B (ang. Behaviour) správania a komunikácie,
- E (ang. Emotion) emocionalizácie,
- R (ang. Resilio) reziliencie – odolnosti.
Informácie o metodickej príručke, jej kľúčových oblastiach, ako aj možnosti objednania metodickej príručky nájdete v záložke C.Y.B.E.R.
Ambíciou projektu bolo zároveň implementovanie preventívnych stratégií do online prostredia za účelom online osvety detí, rodičov a ostatných pracovníkov s deťmi a mládežou.
Na stránke preto možno nájsť informácie k vybraným online ohrozeniam, a to v podobe textov, plagátov (na stiahnutie v pdf verzii) a edukačných videí. Nezabudli sme ani na žiakov so sluchovým postihnutím, pre ktorých sú videá tlmočené do posunkového jazyka.
Na stránke projektu je dostupná príručka pre rodičov o súčasných online ohrozeniach generácie Z, ktorá zahŕňa nielen popis ohrození, ale aj informácie, čo si všímať a aké kroky podniknúť, ak sa dieťa stretne s kyberagresiou a na koho sa obrátiť v prípade, ak rodičovská mediácia zlyháva.