KEBY SOM BOL…
Vek: 10+ (aktivita v nižšie uvedenej alternatíve je vhodná aj pre stredoškolákov)
Cieľ: prijať seba samého ako jedinečnú osobnosť, akceptovať seba samého a akceptovať iných, vhodným spôsobom komunikovať pozitívne charakteristiky o druhých
Trvanie: 20 – 30 minút
Pomôcky: papier, pero
Postup: aktivitu začneme nedokončenou vetou: „keby som bol…“ . Úlohou je vybrať si ľubovoľný predmet, zviera, kvet a pod., s ktorým sa žiak stotožňuje a do istej miery ho charakterizuje, napr. „Keby som bol vtákom, bol by som sokolom, občas sa cítim silný.“ „Keby som bol kvetom, bol by som kaktusom – občas cítim, že sa ma ostatní boja.“ „Keby som bol jedlom, bol by som zmrzlinou – občas sa cítim chladný, neviem prejaviť svoje city.“
Obmena aktivity:
Ide o podobnú aktivitu, ale s rozdielom, že žiak si volí známu osobnosť, ku ktorej inklinuje, napr. „keby som bol youtuber, bol by som ako Gogo, vytesnil by som negativitu zo života ľudí.“
Reflexia:
- je niečo, v čom vynikáš?
- Čo by ti mohlo pomôcť prekonať svoje ťažkosti?
- Čo môžeme spolužiakovi/kamarátovi odporučiť? Čo by mu mohlo pomôcť?
- K čomu by sme mohli prirovnať spolužiaka/spolužiačku a vyzdvihnúť jeho pozitívne vlastnosti a charakteristiky?
- Je na osobe, ktorú si si zvolil aj niečo pozitívne? Máte to spoločné?
Usmernenie:
- aktivitu je vhodné spraviť aj ako:
- domácu úlohu, kedy má žiak viac času zamyslieť sa nad sebou,
- individuálnu činnosť, ktorá nie je prezentovaná pred skupinou, ale slúži žiakovi k uvedomeniu si seba samého a sebapoznaniu, ako aj pomáha učiteľovi, psychológovi, špeciálnemu pedagógovi, sociálnemu pedagógovi spoznať žiaka,
- v aktivite vyzdvihnúť pri osobách najmä pozitívne vlastnosti a zámer ich činností pre jednotlivca a spoločnosť, resp. akési pozitívne posolstvo tomuto svetu.
Zdroj: © metodika C.Y.B.E.R.
KTO MA OVPLYVNÍ?
Vek: 10+
Cieľ: rozvíjať kritické myslenie a posilniť schopnosť rozlíšiť vplyv médií, reklamy a influencerov na správanie sa žiakov
Trvanie: 45 minút
Pomôcky: papiere a písacie pomôcky
Postup: aktivitu začneme vysvetlením, čo znamená slovo influencer, následne stručne hovoríme o prieniku sociálnych sietí do našich životov. Budeme im klásť otázky, ich úlohou je zapisovať si odpovede na papier:
- kto z tvojho okolia je pre teba inšpiráciou?
- Čo konkrétne na ňom oceňuješ (vlastnosť, schopnosť)?
- Ako sa táto inšpirácia prejavila v tvojom živote?
- Myslíš, že niekoho v tvojom okolí inšpiruješ? Ak áno, prečo?
- Ak by si bol influencer, tzv. „ovplyvňovač“ vo svete sociálnych sietí, aké hodnoty a postoje by si prezentoval?
Obmena:
- rozdeľte žiakov do skupín a vyzvite ich, aby vytvorili koncept svojho pôsobenia v sociálnych médiách – svoju tému, krédo, metódu komunikácie s verejnosťou, ktorá im najviac vyhovuje.
Reflexia:
- akým influencerom by si bol v sociálnych médiách?
- Ako by vyzeral tvoj profil?
- Čo by si prezentoval?
Usmernenie:
- Aktivita dáva vedúcemu hry priestor bližšie spoznať žiaka a jeho vzory a idoly v online prostredí. Žiakov inštruujeme k charakterizovaniu takých vlastností a schopností, ktoré sú pre neho ako jednotlivca, ale aj pre spoločnosť prospešné.
- Za dôležité považujeme upozorniť na pozitívne hodnoty, ktoré influenceri zdieľajú v digitálnom prostredí. V prípade, že žiak obdivuje správanie influencera, ktoré sa vymyká spoločensky očakávaným normám, je potrebné hlbšie skúmať, prečo tomu tak je (rodinné a osobné podmienky). Odporúčame spoluprácu s ostatnými pedagogickými a odbornými zamestnancami škôl a školských zariadení.
Zdroj: © metodika C.Y.B.E.R.
Prezentácia k aktivite Influencer: Influencer