Druhou kľúčovou oblasťou prevencie kyberagresie je posilňovanie sebapoňatia (self-concept). V prevencii kyberagresie považujeme rozvoj sebapoňatia, sebaobrazu a sebaúcty za kľúčové faktory zdravého vývinu a emocionálnej pohody dospievajúcich.
Používanie sociálnych médií sa odráža aj v sebaponímaní dospievajúceho. Komentáre a hodnotenia (lajky) môžu signalizovať indikátory spätnej väzby, čím sa sociálne médiá stávajú meradlami obľúbenosti alebo neobľúbenosti, sympatií alebo antipatií, prijatia alebo odmietania dospievajúceho v online priestore. Dospievajúci tak dostáva informácie pozitívneho alebo negatívneho hodnotenia. Kým pozitívna spätná väzba posilňuje jeho sebaobraz a sebaúctu, negatívna spätná väzba ho znižuje. Profily detí a dospievajúcich na sociálnych sieťach môžu byť použité ako prostriedok porovnávania sa. Podľa Festingerovej teórie sociálneho porovnávania môže v online prostredí dôjsť k:
- vzostupnému sociálnemu porovnávaniu sa s osobami, o ktorých si dospievajúci myslí, že sú lepší ako on. Ich profily na sociálnych sieťach majú množstvo lajkov a followerov. Takéto porovnávanie môže viesť dospievajúceho k pocitom menejcennosti a uzavretosti;
- sociálne porovnávanie smerom nadol s rovesníkmi, ktorí nie sú na sociálnych sieťach aktívni, a preto počet folloverov a lajkov je značne obmedzený. Porovnávanie sa s rovesníkmi, ktorí sú na tom horšie, vzbudzuje pocity sebavedomia;
- laterálne sociálne porovnávanie sa s rovesníkom, ktorého dospievajúci považuje za „rovného“ v rôznych oblastiach.
Sociálnym porovnávaním (nielen) v online priestore sa dospievajúci môže cítiť podráždene, frustrovane, menejcenne, alebo naopak, zvyšuje sa jeho sebavedomie a sebaúcta.
Posilnenie sebaúcty je základnou súčasťou prevencie kyberagresie. Zdravá sebaúcta pomáha identifikovať silné a slabé stránky osobnosti, čo zohráva kľúčovú úlohu aj pri kyberagresii.
Kľúčovým aspektom prevencie kyberagresie prostredníctvom metodiky C.Y.B.E.R. je:
- posilnenie pozitívneho sebaobrazu žiaka,
- rozlíšenie medzi pozitívnym a negatívnym sebaobrazom,
- uvedomenie si vlastnej hodnoty „kto som“, „aký som“ a „ako sa prijímam“,
- prijatie zodpovednosti za rozvoj vlastných talentov a porozumenie vlastným myšlienkam a pocitom
Viac informácií:
Hollá, K. a kol. 2023. C.Y.B.E.R. metodická príručka k prevencii kyberagresie. Nitra : PF UKF. 323 s. Dostupné z: https://www.cyber.pf.ukf.sk/cyber/