Piatou kľúčovou oblasťou metodiky C.Y.B.E.R. je reziliencia. Možno ju definovať ako „univerzálnu schopnosť, ktorá umožňuje deťom a mládeži predísť, minimalizovať, či prekonať poškodzujúce dôsledky nepriazne, či protivenstva“ (Šolcová, I. 2009, s. 53). Jedná sa o individuálnu charakteristiku, ktorá pomáha žiakovi pozitívnym spôsobom zvládať a adaptovať sa na ťažké situácie, prekážky a utrpenie (Wald, J. et al., 2006). Žiaci s vysokou schopnosťou reziliencie sa po náročnej situácii rýchlejšie vzchopia, dokážu optimálne fungovať a hľadať efektívne riešenia vzniknutých problémov. Pojem reziliencia nahradil pôvodný pojem odolnosť a prináša navyše dynamický kontext tohto konštruktu. Reziliencia je odborníkmi vnímaná ako jedna z najdôležitejších schopností pri prevencii, zvládaní a riešení kyberagresie a s ňou spojených prejavov kyberšikanovania, sextingu a i.
Reziliencia úzko súvisí s celkovou kvalitou života, pretože sa podieľa na udržiavaní psychického a fyzického zdravia. Ide o súbor protektívnych faktorov, ktoré pomáhajú účastníkom kyberagresie prekonávať prekážky, ktoré vychádzajú z jednotlivých rizík. Reziliencia teda môže a mala by byť posilňovaná vnútornými a vonkajšími protektívnymi faktormi. Medzi tieto faktory zaraďuje Novotný (2014) intrapersonálne a interpersonálne premenné:
- Hardiness (psychická nezdolnosť): osobnostný rys, ktorý umožňuje žiakovi vydržať významnú nepriazeň osudu. Tento rys v sebe obsahuje tri dimenzie – schopnosť vidieť v ťažkostiach výzvu alebo príležitosť, oddanosť a angažovanosť vo vykonávanej činnosti a schopnosť kontroly a riadenia svojho života a svojich reakcií (Kebza, V., Šolcová, I., 2008).
- Sense of Coherence (zmysel pre súdržnosť): je tvorený troma zložkami – zrozumiteľnosť, zvládateľnosť a zmysluplnosť. Žiaci s vysokým zmyslom pre súdržnosť si uvedomujú svoje zdroje, ktoré sú, v prípade potreby, schopní využiť (Kebza, V., Šolcová, I., 2008).
- Self-efficacy (vedomie vlastnej účinnosti): Bandura (1994) popisuje štyri zdroje vedomia vlastnej činnosti. Prvým je vlastná skúsenosť so zvládnutím výzvy, ktorá buduje silnú dôveru vo vlastné schopnosti a dôveru v opätovné dosiahnutie úspechu v budúcnosti. Druhým je sprostredkovaná skúsenosť, ktorú dieťa nadobudne pozorovaním jemu podobného dieťaťa, ktoré s podobnými schopnosťami vďaka pretrvávajúcemu úsiliu dosiahlo úspech. Tretím zdrojom je sociálne povzbudenie, ktoré predstavuje pozitívne verbálne afirmácie o schopnostiach dieťaťa a podporuje tak snahu a šancu na úspech.
Na základe uvedeného rezilienciu považujeme za kľúčovú oblasť prevencie kyberagresie, uznávaný konštrukt edukačnej a poradenskej praxe, ktorej posilňovanie by malo byť jedným z najdôležitejších pilierov prevencie kyberagresie, ako aj ďalších sociálno-patologických javov v školskom prostredí.
Viac informácií:
Hollá, K. a kol. 2023. C.Y.B.E.R. metodická príručka k prevencii kyberagresie. Nitra : PF UKF. 323 s. Dostupné z: https://www.cyber.pf.ukf.sk/cyber/