Prvou kľúčovou oblasťou prevencie kyberagresie je kognitivizácia. Proces kognitivizácie v oblasti e-prevencie kyberagresie sa zakladá na rozvoji kognitívnych funkcií. Kognitívne funkcie môžeme považovať za predpoklady myslenia. Je to súbor nástrojov umožňujúcich porozumieť problému (v našom prípade kyberagresii), úlohe a nájsť príslušné riešenie, pretože sú nevyhnutné pre existenciu a prejavovanie mentálnych operácií a pre akúkoľvek ďalšiu behaviorálnu funkciu. Kognícia využíva skúsenosť emocionálnych zážitkov. Rozvoj kognície, do ktorej patrí aj kritické a tvorivé myslenie, nie je len najlepšia cesta k učeniu, ale súvisí aj s potrebou vytvárať vzťahy (i keď niekedy len tie virtuálne).
V metodike sa zameriavame v rámci tejto oblasti na rozvoj kognície prostredníctvom známej metódy či programu Feuersteinovho inštrumentálenho obohacovania, vďaka ktorej žiaci získavajú a rozvíjajú kompetencie potrebné pre efektívne riešenie situácií, v ktorých sa stretnú s kyberagresiou vo vzťahu k nim, k ich spolužiakom či k iným vrstovníkom. Ide o kompetencie k riešeniu problémov, o komunikatívne kompetencie či kompetencie sociálne a personálne i občianske. Zároveň je pozornosť upriamená na problematiku copingových stratégií podľa modelu BASIC PH, ktorý predpokladá 6 základných dimenzií a potencionálnych individuálnych charakteristík, ktoré súvisia s copingovými zvládacími štýlmi ľudí. Jednou z dimenzií je práve KOGNÍCIA ako voľba racionálnych a logických postupov v kríze, učenie sa, plánovanie, hľadanie nových stratégií, analyzovanie možností, riešenie problémov. Dospievajúci „vyzbrojení“ kognitívnymi zvládacími zručnosťami komunikuje so svetom cez realitu, logiku, plánovanie, učenie. Okrem toho vie vyhľadať informácie, dáta, alternatívy, na čo je možné sa zamerať aj pri preventívnych aktivitách kyberagresie.
Viac informácií:
Hollá, K. a kol. 2023. C.Y.B.E.R. metodická príručka k prevencii kyberagresie. Nitra : PF UKF. 323 s. Dostupné z: https://www.cyber.pf.ukf.sk/cyber/