Jednou z významných oblastí, na ktoré je potrebné zamerať sa pri riešení prevencie kyberagresie generácie Z je rozvoj behaviorálnych spôsobilostí, správania sa a sociálno-komunikačných zručností. V kontexte virtuálneho priestoru sú uvedené zručnosti obzvlášť významné aj z hľadiska špecifického charakteru digitálnej komunikácie. V tejto časti metodiky analyzujeme oblasť správania a socializácie. Oblasť správania (B – behavior) tvoria štyri kľúčové dimenzie, ktoré je potrebné v edukačnej praxi podporiť prostredníctvom konkrétnych intervenčných aktivít. Prvou z kľúčových dimenzii je rozvíjanie zručnosti pre spoluprácu a komunikáciu s inými, vrátane verbálnej a neverbálnej komunikácie v online priestore. Cieľom tejto dimenzie je rozvoj interpersonálnych zručností, ktorý možno považovať za kľúčový pre efektívne a funkčné medziľudské vzťahy a vzájomnú spoluprácu. Druhá dimenzia rozvíja oblasť správania, postojov, prežívania a konania, kde je cieľom najmä kybernetická mediácia, ktorá kreuje správanie, prežívanie a postoje pri používaní digitálnych technológií. Tretia dimenzia je zameraná na rozvoj prosociálneho správania, rozvoj schopnosť pomáhať a vytvárať progresívne medziľudské vzťahy. Cieľom tejto dimenzie je osvojenie si základných interpersonálnych a intrapersonálnych zručností a postojov, akými sú dôstojnosť ľudskej osoby, úcta k sebe a iným, solidarita a zodpovedné správanie vo fyzickom a digitálnom priestore. Štvrtá je zacielená na schopnosť konštruktívne a kreatívne riešiť konflikty, kde cieľom je získavanie digitálnych zručností, rozvíjanie kritického myslenia, práca s textom a schopnosť konštruktívnych riešení problémov. Pedagogický a odborník zamestnanec môže podporiť uvedené oblasti pomocou:
- situačných metód, vychádzajúc z reálnych, alebo umelo navodených situácií, v rámci ktorých si deti skúšajú rôzne roly a spôsoby riešenia situácií vyplývajúcich z kyberagresie,
- inscenačných metód, ktoré podobne ako situačné vychádzajú z reálnych a fiktívnych prípadov inscenovaných hier, akými je aj napr. Divadlo fórum,
- diskusií, prostredníctvom ktorých možno diskutovať o vplyve médií na ľudí, o ich výhodách i nevýhodách, výhodách či nástrahách internetu vo všeobecnosti,
- problémových metód, ktoré motivujú a usmerňujú deti pri hľadaní spôsobov a prostriedkov konštruktívneho riešenia úloh,
- brainstormingu – tvorivého riešenia problémových úloh a situácií,
- projektových metód, ktorými možno interagovať s reálnym problémom, na ktorý sa deti snažia nájsť riešenie.
Viac informácií:
Hollá, K. a kol. 2023. C.Y.B.E.R. metodická príručka k prevencii kyberagresie. Nitra : PF UKF. 323 s. Dostupné z: https://www.cyber.pf.ukf.sk/cyber/